Gezondheid verbeteren

Whole Body Cryotherapie is gebaseerd op de algemene veronderstelling dat het menselijk lichaam typisch het beste mechanisme is voor het diagnosticeren van zijn eigen stoornissen en deze op te lossen. Daarom is het belangrijkste doel van Whole Body Cryotherapie het lichaam te stimuleren zijn eigen natuurlijke herstel vermogen te activeren. Door dit zelfregulerende vermogen te reactiveren, kan het lichaam dit gebruiken om het eigen revalidatieproces te starten en zo te herstellen van zijn eigen stoornissen.

Geschiedenis

Whole Body Cryotherapie is in 1978 ontwikkeld (uitgevonden) in Japan door dokter Toshiro Yanauchi. Dr. Yamauchi zette deze therapievorm in om patiënten met reumatoïde artritis te behandelen voor pijn en ontstekingen die met de ziekte worden geassocieerd.
Sindsdien is in meerdere Europese universiteiten de werking van Whole Body Cryotherapie gedurende tientallen jaren onderzocht en bestudeerd. In deze onderzoeken is een positieve werking van vastgesteld van Whole Body Cryotherapie op onder andere:

• Herstel na een operatie
  • Verminderen van chronische pijn
  • Toename van atletische prestaties
  • Versneld spierherstel
  • Afvallen
  • Verbeteren van de huid en verminderen van psoriasis en eczeem
  • Herstel van de huid van brandwonden
  • Behandeling van angst, depressie en slaapstoornissen
  • Behandeling van fibromyalgie
  • Behandeling van ontstekingen
  • Doden van virussen

Werking

Tijdens een Whole Body Cryotherapiesessie ga je in onze cryocabine die twee ruimtes heeft. In de eerste cabine sta je een halve minuut in -60 ºC, vervolgens loop je naar de tweede cabine alwaar het -110 ºC is. Zo wordt je huid in 3 minuten op of in de buurt van 5 ºC gebracht. Bij deze temperatuur sturen receptoren in de huid signalen naar de hersenen, die vervolgens de vaten en haarvaten in de huid vernauwen waardoor toxines vrijkomen die door het bloed worden meegevoerd. Vervolgens worden endorfines, enzymen en andere gunstige biochemicaliën in het bloed toegevoegd en wordt er meer zuurstof opgenomen. Dit hyperverjongde bloed wordt vervolgens door het hele lichaam gepompt zodra je uit de cryosauna stapt en begint zo met haar positieve werking op je lichaam.

We lichten er een paar behandelingen uit:

Cryotherapie als aanvullende behandeling bij reuma.
De effecten van Whole Body Cryotherapie bij reumapatiënten zijn enorm. Er is nog steeds geen genezing bekend van reuma maar reumapatiënten hebben wel veel vaat bij cryotherapie. Het vermindert pijn en stijfheid van het lichaam en werkt ontstekingsremmend. Door het vrijkomen van endorfine en serotonine bevordert het bovendien de gemoedstoestand, iets waar veel chronische pijnpatiënten baat bij hebben.

Cryotherapie als behandeling bij chronische pijn.
In Nederland lijden heel veel mensen aan chronische pijn. Spier- en gewrichtspijnen worden door een scala aan oorzaken veroorzaakt. Alleen al onder de noemer reuma kennen we zo'n 100 verschillende aandoeningen van het bewegingsapparaat zoals reumatoïde artritis. Verder hebben veel mensen te kampen met een hernia, whiplash of andere vorm van lage rugpijn, artrose, fibromyalgie, ontstekingen of chronische hoofdpijn. Bij veel van deze pijnpatiënten blijkt Whole Body Cryotherapie als aanvullende behandeling, een positief effect te hebben op het dempen of verminderen van de pijn, het bevorderen van herstel en het bijdragen aan een algeheel verbeterde conditie en stemming.

Cryotherapie als behandeling van huidziekten zoals psoriasis en eczeem.
Whole Body Cryotherapie versnelt de aanmaak van gezonde huidcellen en gaat daarmee de groei van psoriasis tegen en vermindert eczeem. Door regelmatig cryosessies te volgen wordt de uitbraak van psoriasis sterk vermindert. Ook eczeem wordt sterk verminderd en soms gaat het helemaal weg. Jeuk en een rode huid verminderen daarmee aanzienlijk. Met cryotherapie kun je ook psoriasis in het gezicht en op de hals behandelen, wat met crèmes niet mogelijk is.

Cryotherapie als behandeling van fibromyalgie.
Fibromyalgie is een relatief nieuwe ziekte en er bestaan dan ook nog geen medicijnen tegen. Patiënten hebben last van symptomen zoals pijn en lusteloosheid, zwellingen en ontstekingen. Fibromyalgie is evenals reuma een auto immuunziekte. Juist omdat Whole Body Cryotherapie een positieve werking heeft op het activeren van het immuunsysteem, kan het een bijdrage leveren aan het verminderen van de symptomen. Daarmee wordt het leven van de patiënt een stuk dragelijker gemaakt.

Extra voordeel: geen bijwerkingen!

Whole Body Cryotherapie heeft in tegenstelling tot veel reguliere behandelmethoden geen bijwerkingen, je eigen lichaam is het medicijn!

Cryotherapie in combinatie met fysiotherapie

Veel mensen die fysiotherapie moeten volgen, hebben moeite met de behandeling en het doen de oefeningen. Dit komt door de pijn die wordt veroorzaakt door de klacht, waarvoor ze nou juist de behandeld moeten worden en die oefeningen moeten doen. Met Whole Body Cryotherapie kan deze vicieuze cirkel doorbroken worden omdat het pijnklachten sterk verminderd. De fysiotherapeut kan je dan beter behandelen waardoor de behandeling aanpak meer effect. Door de pijnafname en omdat de flexibiliteit van het lichaam door cryotherapie toeneemt, kunnen bepaalde oefeningen daarom vaak wel goed uitgevoerd worden.