Stress verminderen met cryotherapie

15 augustus 2019
/ /
in Blog
/
Comments Closed

Veel mensen leiden aan stress met meestal grote -negatieve- gevolgen voor de kwaliteit van hun leven. In deze blog vertellen we meer over stress en hoe je stress kunt verminderen. Maar allereerst de vraag, wist je dat stress verminderen met whole body cryotherapie heel goed werkt? Dat kan zeker wel en we zouden Dr.Freeze niet zijn als we eerst niet vertellen hoe dit kan.

Stress verminderen met cryotheraqpie

Hoe kun je stress vermindern met cryotherapie?

Ga je 3 a 4 keer in de week de cryocabine in, dan zal de stress verminderen en voel je je bovendien een stuk positiever. Hoe dat werkt? De belangrijkste oorzaak ligt in het feit dat je door extreme kou endorfine aanmaakt. Endorfine is het snelst werkend anti-stress hormoon. Cortisol brengt je lichaam in de stresstoestand, endorfine haalt je weer uit de stress. Daarom daalt je stresslevel flink als je regelmatig in de cryocabine gaat. Endorfine werkt ook nog eens pijnstillend dus mocht je ook lichamelijk pijn hebben, dan krijg je dat effect er ook nog bij.

Behalve minder stressvol, is de kans groot dat je een stuk vrolijker van de cryotherapie wordt. Je maakt door de extreme kou namelijk ook een flinke dosis serotonine aan. Dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Stress heeft een negatieve invloed op de aanmaak van serotonine maar door de cryotherapie maak je het weer extra aan. Niet alleen voel je je dan beter, serotonine zorgt er onder andere ook voor dat je beter slaapt, minder hoofdpijn hebt en stimuleert je seksleven. Allemaal goede redenen om regelmatig de cryocabine in te gaan!

Gezonde stress, goed voor je!

Een beetje spanning en stress is vaak nuttig, het maakt dat je goed oplet en snel kunt reageren. Je ademhaling en hartslag gaan dan sneller, de bloeddruk gaat omhoog. Nuttige stress om net dat beetje extra te kunnen presteren of meer uithoudingsvermogen voor te hebben. Je maakt dan het stresshormoon cortisol aan. Daarom ben je vaak een beetje gespannen voor een presentatie, een optreden, een belangrijke wedstrijd of een examen, dat is heel normaal. Door de cortisol ben je ook daadwerkelijk in staat om even wat meer te presteren en de stressvolle situatie aan te kunnen. Na de spannende situatie hoort de spanning weer te verdwijnen. De cortisol verdwijnt uit ons bloed en ons lichaam en onze geest herstellen zich.

Ongezonde stress

In sommige situaties wordt aanhoudend te veel van ons gevraagd of willen we zelf te veel. Dingen gaan dan niet zoals je wilt, je zit te lang in een ongewenste situatie. Alles lijkt dan tegen te zitten, er is weinig steun vanuit de sociale omgeving of dit wordt zo ervaren. Bij de meeste mensen treedt dit op bij problemen thuis of op het werk, vaak gaan die situaties elkaar ook negatief beïnvloeden. Je kunt dan het gevoel krijgen dat je constant gestrest bent. Je bent steeds moe en snel geïrriteerd. Ontspannen lukt niet meer goed. Je valt bijvoorbeeld niet goed meer in slaap 's avonds en kunt niet meer genieten van leuke dingen. Dan wordt stress een probleem en ongezond.

Als deze situatie lang aanhoudt dan richt dit niet alleen geestelijke schade aan maar heeft het ook lichamelijke gevolgen. Uiteindelijk kan stress je hele leven ontwrichten. Geef stress verminderen daarom je topprioriteit!

Ga stress verminderen of je wordt gek!

Hoe herken je stress?

Door stress kunnen diverse klachten optreden, vaak in combinatie met elkaar. Veel voorkomende klachten zijn moeheid, weinig energie, gespannen zijn, sneller emotioneel zijn (geïrriteerd, boos, huilen), somberheid, vergeetachtigheid, slaapproblemen, hoofdpijn, maagklachten, nek- of rugklachten en sneller verkouden of grieperig door een verminderde afweer. Ook geeft langdurige stress een hoger risico op hart- en vaatziekten. Door de stress gaan mensen vaak ook ongezonder leven: weer of meer roken, ongezonder eten, meer alcohol drinken, drugs gebruiken of minder bewegen.

Gevolgen van teveel stresshormoon cortisol

Herken je meerdere bovenstaande symptomen? Dan is de kans groot dat je last hebt van stress! Langdurige stress kan niet alleen je leven flink ontwrichten maar je lichaam ook daadwerkelijk stuk maken. Bij korte, nuttige stress, is het stresshormoon cortisol een welkom middeltje om beter te presteren. Blijf je echter langdurig in een stresssituatie dan blijf je ook cortisol aanmaken, meestal met desastreuze gevolgen. Teveel cortisol kan bijdragen aan overgewicht, afbraak van spiermassa, uitputting, darmklachten, veroudering, depressie, een falend immuunsysteem en zelfs het krimpen van je hersenen!

Stress verminderen

De allerbeste oplossing om stress te verminderen is natuurlijk om de oorzaak, de aanhoudende stressvolle situatie op te lossen. Dat is helaas vaak niet heel makkelijk, de machteloosheid draagt dan ook veel bij aan het stressgevoel. Dan is de beste manier om zelf beter om te leren gaan met stress en zo wat stressbestendiger te worden. Je kunt op heel veel manieren aan jezelf gaan werken, al dan niet met ondersteuning van professionele hulp zoals een coach of een psycholoog. Dit zijn wel trajecten die vaak lang duren, jezelf veranderen is misschien wel het moeilijkste wat er is.

Praktische dingen die je kunt doen

Er zijn veel praktische dingen die je zelf kunt doen om je stress te verminderen. Het vaakst wordt genoemd:

  • meer bewegen, kan door wandelen of sporten maar ook je huis lekker schoonmaken.
  • gezond eten met minder suiker en vet en meer groenten en fruit, eventueel aangevuld met goede vitaminesupplementen.
  • onderneem eenvoudige leuke eenvoudige activiteiten, liefste met anderen samen.
  • probeer meer te ontspannen, van muziek luisteren en in bad te liggen tot een boek lezen of lekker vrijen.
  • probeer toch meer te slapen, ga op tijd slapen om in te ritme te blijven, al dan niet met een lekker slaapthee, kruidendrankje of glas warme melk..ok of af en toe een borrel.
  • leer een methode om je te ontspannen zoals ontspanningsoefeningen, yoga, meditatie of mindfulness.
  • slik dagelijks supplementen die de aanmaak en werking van neurotransmitters en hormonen zoals serotonine en melatonine bevorderen, zoals l-tryptofaan, 5-HTP.
  • Kom regelmatig de cryocabine in bij Dr.Freeze en vul zo je tekorten aan serotonine en endorfine op een natuurlijke manier aan.

Conclusie

Eén ding is zeker en daar is iedereen het over eens, kom in actie tegen je eigen stress. Niets doen of grijpen naar drank, drugs of andere manieren om de pijn te verdoven, maakt de situatie alleen maar erger. Probeer de stressvolle situatie te verbeteren, leer met de stress omgaan of probeer deze te bestrijden met bepaalde handelingen of activiteiten zoals regelmatig cryotherapie te ondergaan. Laat de stress je leven niet bepalen.

× Stel je vraag!